DÂRÜLELHAN
![]() |
Darülelhan |
Osmanlı Devleti’nin gerileme ve çöküş süreçleri boyunca ağırlığını hissettiren Batılılaşma politikaları yüzünden ihmal edilmiş olan Türk müziği, önemli sıkıntılara düçâr olmuştu. Tarihin derinliklerinden süzülerek geliştirilmiş olan Türk müzik kültürünün sonraki kuşaklara aktarılması, bu bağlamda öğretmenlerin yetiştirilmesi, Türk müzik formlarının notasyonunu gerçekleştirecek üstatların yetiştirilmesi ve millî müziğin layık olduğu yere getirilmesi millî bir gereklilik durumuna gelmişti. Bahsettiğimiz bu ihtiyaca cevap verecek bir okul açılması düşüncesinin fiiliyata geçiş süreci şu şekilde cereyan etmiştir:
I. Dünya Savaşı yıllarında Osmanlı’nın müttefiki Almanya’dan
gelen yüksek bir müzik ekibi Hilal-i Ahmer Cemiyeti yararına birkaç konser
vermişti. Buna karşılık olarak Osmanlı Hükümeti, Muzıka-yı Hümâyûndan seçilen
Batı müziği ekibini Almanya’ya gönderdi. Batı müziğinin anavatanı olan bir
ülkede gerçekleştirilmiş olan Batı müziği icrası beğenilmedi ve ekipten Osmanlı
kültü- rüne ait müzik eserleri icra edilmesi istendi. Bu istek üzerine ekip
birkaç Türk müziği eserini icra etti. Dinleyiciler icra edilen eserleri
beğeniyle karşılamış ve daha fazla eser icra edilmesini istemişlerdi; ancak
Muzıka-yı Hümâyûn ekibi isteklere cevap verememişti.
Yukarıda özetlemeye çalıştığımız bu olay Türk müziğinin
canlandırılması konusundaki düşünceleri perçinlemiştir.
Abdülkadir Töre,
okullarda verilen müzik eğitiminde öğrencilerin millî müziğe aykırı olan
bestelerle kırık dökük manzumeler okuduklarını gözlemlemiş ve “milli müzik
eğitimi” konusuna Maarif Nezareti’nin dikkatini çekmek istemişti. (Ergin 1977:
1578)
Bunun üzerine Maarif Nezareti bir müzik okulu açmak üzere
çalışmalara başladı. Maarif Nazırı Ahmet Şükrü Bey’in Abdülkadir Bey’e
gönderdiği bu konudaki çalışmalara başlandığını bildiren Haziran 1916 tarihli
tezkirede şöyle deniyordu:
“Mekâtibde musikînin hüsn-i ta’limi
ve âsâr-ı eslâfın ihyâ ve muhafazası ve Anadolu millî terennümlerine göre millî
bir müzik tanzimi ve müzikte mütehassıs muallim yetiştirilmesi gayretlerine
çalışmak üzere müzik meşahir-i mütehassısından Washington sefir-i esbâkı Ziya
Paşa hazretlerinin riyaseti altında teşkil olunan heyet-i fenniyeye zât- ı
âlîleri de âzâ tayin olunduğundan Haziran’ın 23. Perşembe günü zevali, saat
ikide daire dâhilinde Meclis-i Maarif odasında ilk ictimâını akd edecek olan
Encümeni teş- rife bezl-i himmet buyurulması temennî olunur efendim.” (Ergin
1977: 1579)
Yukarıda naklettiğimiz hadiseler Dârülelhanın açılması
girişiminin alt yapısını oluşturdu. Bu bağlamda Dârülelhanın kurulması için
öncülük eden ilk kişinin Abdülkadir Töre olduğunu görüyoruz.
Resmî anlamda müzik okulu kurulmasına ilişkin çalışmalar
sonucunda Maârif-i Umûmiyye Nezâreti’nin kurduğu “Müzik Encümeni”nin hazırlamış
olduğu talimatnâme gereğince, erkeklere ve bayanlara ayrı ayrı eğitim vermek
üzere “Dârülelhan” adıyla bir müzik okulu açılmasına karar verildi.
Dârülelhanda müzik öğretmeni yetiştirmeye yönelik bir eğitim
ve öğretim programı öngörülmekteydi. Ders programında Batı müziğine de yer
verilmişti; ancak Türk müziğinin daha ön planda olduğu anlaşılmaktaydı. (Özcan
1995: 518)
Bu kurumda müzik öğretmeni yetiştirmenin yanı sıra müzikle
ilgili bilimsel çalışmalar yapmak, sanatsal değeri haiz müzik eserlerini notaya
alarak tespit edip yayımlamak ve folklor araştırmaları yapmak gibi hedefler de
gözetiliyordu.
Washington eski büyükelçisi bestekâr Yusuf Ziya Paşa’nın
başkanlığındaki Müzik Encümeni’nin 9 Ocak 1916’da hazırladığı yönetmelik,
Sultan Reşat’ın direktifi ile yürürlüğe girdi. Dârülelhan 1917 (1333) senesinde
Birinci Dünya Savaşı devam ederken Maarif Nâzırı Ahmet Şükrü Bey’in nezareti
zamanında vekiller heyeti kararıyla eğitim ve öğretime hazır hale geldi.
(Dârülelhan Mecmuâsı 1340: 38) Erkekler kısmının açılış töreni, Şehzadebaşı’nda
Fevziye Caddesi’nde bir konakta gerçekleştirildi; bayanlar kısmı ise yine aynı
semtte başka bir binada açıldı.
Çalışmamızın “Dârülelhanda Eğitim ve Öğretim” başlıklı
bölümünde yer verdiğimiz Müzik Encümeni ve Dârülelhan Ta’limâtı’nda da
görüleceği gibi Müzik Encümeni diğer resmî okullardaki müzik derslerinde
öğretilen eserleri incelemek, ilmî kaidelere uygun olmayanları ders
programlarından çıkartmak ve bunların yerine millî hislerin yücelmesine hizmet
edecek eserler vücuda getirmek suretiyle okullardaki müzik ders programlarını
düzenleyecekti. Okullardaki müzik derslerini teftiş işi Encümence belirlenecek
ve Maarif Nezareti’nce tayin olunacak kişilerce yapılacaktı. (Musiki Encümeni
ve Dârülelhan Talimatnamesi 1335)
Encümen, Dârülmuallimîn ve Dârülmuallimât (Erkek ve kız
öğretmen okulları) öğrencilerinden müzik yeteneği olanların haftada iki defa,
iki saat sü- reyle Dârülelhan derslerine katılmalarını teklif etmişti.
(Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Maarif Nezareti Tedrisat-ı Âliye, 121/79)
Encümenin bu teklifine gelen cevap şu şekildeydi:
“İbtidai Dârülmualliminlerin müzik
tedrisatında hedefledikleri gaye öğretmen adaylarına iyi ve tam nota öğretmek
(solfej) müzik nazariyatını göstermek ve bunları herhangi bir besteyi, notasını
kolaylıkla okuyabilecek bir hale getirmek, sesleri tabii ve fennî kabiliyet ve
taksimata göre tanzim, tesviye ve tazyîf eylemek, teknik ve pratik metodlarla
gına muallimi yetiştirmekten ibarettir. Binaenaleyh ‘hanende ve sazende’ yetiş-
tirmek isteyen Dârülelhan ile mekatib-i ibtidaiyyede nota ve gına tedrisi
usulleri öğ- renmekle mükellef Dârülmualliminler arasında münasebet tasavvur
doğru değildir.”
Müzik Encümenine verilen bu cevapla Dârülelhanın amacının
solist ve saz sanatçısı yetiştirmek olduğu ifade edilmiş ve Dârülmuallimîn ve
Dârülmuallimât öğrencilerinin ise ilkokullarda müzik öğretmenliği yapabilecek
seviyede eğitilmeleri yeterli görülmüştür.
Osmanlı Devleti’nde kurulan ilk resmî müzik okulu olması
dolayısıyla Dârülelhan, kurulduğu dönemde, dünya müzik kültürünün Türk müzik
kültü- rü ile aynı ortamda evrensel bir anlayış içerisinde sistematik ve
kurumsal bir yapıda pedagojik eğitim ilkelerine uygun bir anlayış içerisinde
müzik eğitiminin verildiği kurum olması bakımından kendisinden önceki
kurumlardan ayrılır.
Hande ZEYREK
Yorumlar
Yorum Gönder